Engedjék meg, hogy bemutatkozzam: Tózsa István vagyok Miskolcról. A híres sárospataki gimnáziumból kerültem Szegedre, ahol geográfia – angol nyelv és irodalom tanári szakot végeztem, majd Budapesten 20 éven át az MTA Földrajztudományi Kutató Intézetében műholdfelvételek digitális feldolgozásával és a környezetelemző, földrajzi térinformatikai rendszerek (GIS) első magyarországi fejlesztésével foglalkoztam.

Ezután szintén 20 évet töltöttem a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, illetve annak államigazgatási jogelőd karain tanszék- és intézetvezetőként. A Budapesti Corvinus Egyetemen a Közigazgatási Urbanisztika és a Gazdaságföldrajz tanszékeket egyidejűleg vezettem, továbbá a Környezettudományi Intézetet. Közigazgatási urbanisztikát, településtant, elektronikus közigazgatási tartalomfejlesztést, gazdaságföldrajzot, településmarketinget és magyar nemzeti örökségtervezést oktattam.

2021-ben, az újjá szerveződő kecskeméti Neumann János Egyetemtől lehetőséget kaptam egy olyan egyedülálló földrajzi műhely kialakítására és felépítésére, amelynek fókuszában a 21. századi új, sokpólusú, fenntartható, hálózatos térgazdaságot kutató módszerek alkalmazásfejlesztése és a településmarketing áll.

A településmarketing (beleértve a régió- és az országmarketing fogalmát) olyan viszonylag új, 1996-ban Gregory Ashworth által inicializált szakterület, amely mind a mai napig nem igazán épült be sem a marketinggel, sem a településsel, sem a regionális fejlesztéssel kapcsolatos felsőoktatási szakok képzéseibe. Előfordulása – tantárgy szintjén – esetleges (pl. a Miskolci Egyetem Marketing Intézetében, vagy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Vezető Továbbképző Intézetében).

Azzal, hogy Kecskemét „hírös” városában, a Neumann János Egyetemen kialakulhatott egy ilyen központot (tudományos és oktató műhelyt), erősíti komparatív előnyét, illetve egyediségét az ország összes többi társadalom-, ill. gazdaságtudományi kutató szervezetei között.

A Településmarketing megnevezésű Központnak a gyakorlati jelentőségét nem csak a hallgatók látókörének szélesítése jelentené, hanem az a tény is, hogy a jelenlegi önkormányzati törvény bevezetése óta az önkormányzatok legfőbb feladatává a helyi tőkevonzás elősegítése vált, melynek adekvát eszköze a településmarketing. A gyakorlatban azonban azok az önkormányzatok, amelyek egyáltalán felfigyelnek a településmarketing szükségességére, sajnálatos módon szinte kivétel nélkül összetévesztik azt az – ágazati – turizmus marketinggel.

A Neumann Egyetemen 2021-től – a legtöbb magyar kereskedelem és marketing szak oktatási portfólióját meghaladó módon – a településmarketing témája is megjelenik. A magyar felsőoktatásban egyedülálló módon biztosítjuk a magyarságra jellemző értékek menedzsmentjének oktatását, amely komparatív versenyelőnyt is jelenthet a településmarketing folyamatában.

A Gazdálkodási és menedzsment szakon igen fontos, hogy a hallgatók a nyílt magyar gazdaság viszonyrendszerében – mind globálisan, regionálisan és lokálisan, külgazdasági és külpolitikai, stratégiai – alapismeretek birtokába is juthassanak: a földrajzos „geo” tantárgyak megjelenése által.

A Központ által 2024-ben az országban és a régióban egyedülálló módon a gazdálkodás és menedzsment alapszakon „geográfus” specializáció is indul. A földrajzi hálózatok szerepe, a helymarketing, a magyar nemzeti értékek menedzsmentje és a gazdaságföldrajzi, geopolitikai vonal nem csak az oktatásban, hanem a kutatásban is megjelenik a Központ tevékenységében.

Ezzel jól illeszkedik az NJE fő céljához, nevezetesen, hogy „nemzetközi szinten is versenyképes, széles bázison nyugvó képzési portfólióval, kutatási potenciállal és infrastruktúrával legyen képes bekapcsolódni az európai és a világ felsőoktatási térség vérkeringésébe.”

A Neumann egyetemi szaklap, a Gradus 2021/4. különszámában a Központ munkatársai kizárólag a kecskeméti településmarketinggel kapcsolatos, 2021. évi kutatási eredményeikről számolnak be:
https://gradus.kefo.hu/archive/2021-4/

2023-ban Kecskemét településmarketingjéről a Központ egy önálló könyvben is megjelentette tanulmányait, amelynek kecskeméti bemutatójára 2023 novemberben kerül sor.

A sokpólusú, hálózatos térgazdaság kutatása és oktatása gazdaságföldrajzi komparatív előnyt igyekszik kialakítani a fiatal Neumann János Egyetem számára. A nemzetközi szakirodalom a 21. század második évtizedében Parrag Khanna után „konnektogeográfiának”, vagy rövidebben „konnektográfiának” nevezi azt az új gazdaságföldrajzi módszertant, amelyben nem csak a Big Data hálózatain áramló információ gazdasági hatását igyekeznek feltárni (adatvezérelt gazdaság), de a vizuális és a virtuális világot a kartográfiával ötvöző asszociatív földrajzot is alkalmazzák.

Az egykori katonai szakkifejezésből kiindulva az egyébként határok nélkülinek aposztrofált kibertérben megjelenő rádiuszföldrajz is a kutatás és az oktatás előterébe kerül ebben az új Központban, akárcsak a gazdasági innovációt alapozó identitás- és talentumföldrajz. A Metaverzum eszköztárából a virtuális valóság (Virtual Reality) földrajzi alkalmazásától a kiterjesztett valóság (Augmented Reality) gazdasági térben való alkalmazásáig próbáljuk színesíteni a gazdaságföldrajz eszköztárát mind a kutatásban, mind az oktatásban.

https://start.uni-neumann.hu/telemarket/youtube-videok/2023/jun14.php
Komlódi Róbert: János Neumann University Educational VR application presentation

A Központnak 2022-től önálló, elektronikus publikációs felülete a Magyar Gazdaságföldrajzi és Településmarketing Műhely (MGTM) kiadványsorozat, melynek első tanulmánykötete a Központ munkatársainak a 2021. évi kutatómunkájának legfontosabb eredményeit foglalja össze:
https://start.uni-neumann.hu/telemarket/kiadvanyok/2022-1/

A 2022. év kutatásainak összefoglaló kötete:
https://start.uni-neumann.hu/telemarket/kiadvanyok/2022-4/

Küldetésünk szerint a Központ az Egyetem komparatív versenyelőnyének növeléséhez kíván hozzájárulni, mind az oktatási, mind a kutatási portfólió bővítésében és színesítésében, olyan területeken, amelyek a hazai felsőoktatásban sem a műszaki, sem az agrár, sem a gazdaságtudományi képzésben – hangsúlyosan – sehol nem jelennek meg.

Ezek létjogosultsága ugyanakkor megkérdőjelezhetetlen: a helymarketing a marketing és a területfejlesztés, vidékfejlesztés területén; a nemzeti értékmenedzsment az agrároktatás, a kereskedelem, a nemzetközi gazdálkodás és a vidékfejlesztés területén; végül a gazdaságföldrajz – szinte az összes alap- és mesterszak összefüggésében hasznos járulékos ismereteket közvetíthet bárkinek, aki későbbi munkája során kapcsolatba kerül a külgazdasággal, a nemzeti értékekkel, vagy az önkormányzatokkal.

A Központ az érintett három terület legjobb magyarországi szakembereit hívja meg a kutatási-oktatási célból, ezzel hozzájárulva az Egyetem tudományos presztízsének növeléséhez.

A Központ munkatársainak kutatási portfóliója: 
https://start.uni-neumann.hu/telemarket/bemutatkozas/NJE_MNB_GFTM_Kutatasi_portfolio.pdf

A Gazdaságföldrajzi és Településmarketing Központ kutatási profiljai a gazdasági-társadalmi folyamatok térbeliségének 21. századi irányzatait jelentik.


A Gazdaságföldrajzi és Településmarketing Központ oktatási és kutatási portfóliója:

(1) Biztosítja olyan szakok megjelenését, amelyek jelenleg még hiányoznak a magyar és a régiós felsőoktatási palettáról:

  • Regionális és környezeti gazdaságtan mesterszak, településmarketing specializáció; hálózatgazdaság specializáció magyar és angol nyelven (2023-tól).
  • Városmarketing szakközgazdász szakirányú továbbképzési szak (2024-től).
  • Hungarikum akadémia, felnőttképzés (2024-től).
  • Gazdálkodás és menedzsment alapszak, geográfus specializáció (2024-től).

(2) Lehetővé teszi a közgazdász felsőoktatásban – a világon egyedülálló módon – a Virtuális valóság immerzív technológia bevonását 2023-tól.

(3) Tartalmazza egy településmarketing stratégia operációs program kidolgozását.

(4) Teret ad a fenntarthatósággal, annak pénzügyi vetületével, a globális gazdasági összekapcsolódással – a konnektográfiával –, a körkörös gazdasággal, a közösségi gazdasággal, az identitásmenedzsmenttel, a helymarketinggel kapcsolatos újszerű kutatásoknak.

A Gazdaságföldrajzi és Településmarketing Központ telephelye Budapesten, az NJE MNB Tudásközpont szervezeti keretében 2022-től az Infópark sétány 1. szám alatt, az „i” épületben található.